Hoe creëer je meerwaarde op jouw akkerbouwbedrijf?

Afgelopen dinsdag organiseerden wij in de Theaterkerk in Nes een themabijeenkomst met als onderwerp ‘Meerwaarde op het eigen akkerbouwbedrijf’. Met een groep geïnteresseerden werd gesproken en gediscussieerd over de mogelijkheden die er zijn, om het op een akkerbouwbedrijf anders te doen dan de reguliere, afzetgerichte teelt.

We hadden twee innovatieve akkerbouwers bereid gevonden om hun aanpak en verhalen met ons te delen, dit waren Folkert Botma uit Engwierum en Hero Havenga de Poel uit Kloosterburen. Onze collega Carla Boonstra gaf aan het einde nog een workshop: ‘Hoe benut je de kracht van marketingcommunicatie om je afzet te verhogen?’ 

Korte afzetkanalen, kant-en-klaar product

Zo teelt spreker en biologisch akkerbouwer Folkert Botma (Botma Pleats) naar opdracht van zijn lokale afnemers. In een eigen verwerkingsunit maakt hij van zijn producten kant-en-klare maaltijden, sappen en soepen. Hij betrekt de opdrachtgevers bij zijn bedrijfsvoering, door hen bijvoorbeeld de eerste aardappel te laten poten. Voedselverspilling wordt zoveel mogelijk voorkomen en door het veelal telen in stroken, wordt de biodiversiteit vergroot én  tegelijk ook de kans op ziekten en plagen verminderd. Door te werken met korte afzetkanalen en directe levering aan zorg, bedrijfsleven en onderwijs, creëert hij zijn meerwaarde.

Boer of voedselproducent?

Daarna was het woord aan Hero Havenga de Poel (Landgoud). Als biologisch akkerbouwer wilde hij niet meegaan in de schaalvergroting, maar directe verkoop stimuleren. Van eigen spelt laat hij melen en pasta’s maken. Daarnaast maakt hij eigen wijn en siropen van aal- en kruisbessen, mosterd, honing en werkt hij mee in de bierbrouwerij Groninger. De gewassen mosterd en vlas zorgen voor een enorme biodiversiteit en trekt met name bijen aan. Zijn vraag aan de aanwezigen: “Bent u boer of voedselproducent? Als boer zijnde werk je grotendeels vanuit een bouwplan naar de afzet toe. Als voedselproducent doe je dit andersom. Er is geen goed of fout, maar het is een andere benadering. Denk goed na waarom je iets doet.”

In de lift

Tot slot was het woord aan collega en marketingdeskundige Carla Boonstra (Met Swoeng). Na een kort stukje theorie en achtergrond, werden de aanwezigen aan het denken gezet met een zgn. elevatorpitch. Stel: je staat met iemand in de lift en je hebt maar heel kort om jezelf te introduceren. Wat vertel je dan? Zo breng je voor jezelf als ondernemer focus aan en kun je veel beter overbrengen waar jij voor staat. Immers: als jij je verhaal niet goed kunt overbrengen hoe kun je dan verwachten dat je afnemers weten wat jij doet en iets van je zouden willen kopen? Het zelf oefenen veroorzaakte eerst wat ongemakkelijkheid, maar al snel zat iedereen in duo’s te pitchen en werden er contactgegevens uitgewisseld om later verder te praten.

Na het inhoudelijke deel was het tijd voor een kleine proeverij van de producten van Landgoud en uiteraard: tijd voor napraten en verdieping.

Omdat deze bijeenkomst onderdeel is van de Winter Broed-biodiversiteitsweken, was er naderhand gelegenheid om de expositie ‘Atelier Natuerlik Fryslân 2050’ te bezoeken.

Deze bijeenkomst is georganiseerd vanuit het het project Veggielab, een ‘POP-3 samenwerking voor innovatie project’ met als doel om “partijen uit de gehele keten te laten zien hoe agrariërs hun gewassen op de boerderij kunnen bewerken tot halffabricaten (ready-to-use) en eindproducten (ready-to-eat, ready- to-cook) en zodoende hun positie in de keten kunnen versterken, leidend tot een beter verdienmodel. Living Lab Fyslân is als partner betrokken bij dit project.