Hou jij rekening met het landschap als je boodschappen doet?

Naar aanleiding van onze campagne Fryslân Kleurt hebben we weer een aantal mooie portretten gemaakt, waarin boeren hun motivatie voor kleurrijk en duurzaam boeren toelichten. Maar het gaat in deze serie niet alleen om de boeren, het gaat ook om de consument. En hoe afhankelijk de boer tegenwoordig is van het koopgedrag van de consument.

In dit filmpje is vleesveehouder Jitze Peenstra aan het woord. Hij wil graag meer kleur geven aan het Friese landschap, maar heeft daarbij de hulp van de consument nodig.

 

In het tweede filmpje is Tseard Veenstra aan het woord. Hij vertelt waarom hij als traditioneel melkveehouder kiest voor de toevoeging van duurzame landbouw in zijn bedrijf. Hij doet dit vanuit persoonlijke motivatie, maar ook hij kan daarbij niet zonder de hulp van de consument.

 

 

Er zijn genoeg initiatieven voor de consument om lokaal, natuurlijkvriendelijk en duurzaam boodschappen te doen. Een voorbeeld is Jouw Dagelijkse Kost in Leeuwarden. In deze coöperatieve winkel komen producten van tientallen lokale aanbieders samen om zo te werken aan een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Maar ook door als consument direct bij de boer te kopen via boerderijwinkels of op andere manieren, werk je direct met de boer samen aan een duurzamer en kleurrijker Friesland.