Consumentenonderzoek: Het verschil tussen intentie – gedrag

Voor de zomervakantie hebben we samen met kaasmerk De Fryske en studenten van ROC Sneek onderzoek gedaan naar het gedrag van consumenten in een aantal supermarkten in Zuid-West Fryslân. Stagiaire Jindrich Hoekstra van HvHL heeft dit samen met Carla georganiseerd, begeleid en gefaciliteerd.

In totaal zijn 200 consumenten in de supermarkten ondervraagd nadat men boodschappen had gedaan. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er een gap zit tussen de intentie en het gedrag.

De belangrijkste resultaten zijn:

  1. 44% van de 165 mensen die eerder in het onderzoek aangaven dat ze het behoud van het Friese landschap en biodiversiteit belangrijk vinden ook als dit betekent dat ze meer voor producten moet betalen, hadden geen duurzame producten gekocht.
  2. Duurzame, biologische of natuurinclusieve producten vallen onvoldoende op in de supermarkten.
  3. De prijs is de voornaamste reden dat men er van weerhoudt om tot de aankoop van natuurinclusieve producten over te gaan.
  4. De leeftijdsgroep van 51-60 vindt het behoud van het Friese landschap en biodiversiteit het meest belangrijk, ook al moet er een hogere prijs voor het product betaald worden.
  5. Mensen uit de stad vinden dit belangrijker dan mensen uit het dorp.
  6. Vrouwen vinden dit belangrijker dan mannen.
  7. Bij de vraag of mensen het behoud van het Friese landschap en biodiversiteit belangrijk vinden ook als dit betekent dat ze meer voor producten moet betalen geeft 82,9% dat dit akkoord is.
  8. Bij vlees letten mensen het meest of het milieu en  Dierenwelzijnskeurmerken heeft.

Klik hier voor het volledige onderzoeksrapport.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *